Table header Table header
Table cell 1Table cell 2

Friday, January 11, 2008

Thailand 1

Phuket



Koh Phi Phi




Patong Beach




Tragedi tsunami dikatakan sebagai bencana alam terbesar dalam sejarah Thailand. Tsunami yang menerpa enam wilayah di tepi Lautan Andaman (Phang Nga, Krabi, Phuket, Ranong, Trang, dan Satun) dan 407 desa (47 diantaranya hancur total) yang dikenal sebagai daerah pelancongan berskala internasional.

Selain daripada pelancong asing, turut menjadi korban dalam tragedi tersebut adalah masyarakat nelayan di pesisir pantai, komuniti tradisional terpencil, dan pekerja asing ( kebanyakannya dari Myanmar ) yang bekerja di sektor pelancongan.
PTurut twerekoban adalah cucu Raja Thailand Bhumibol Adulyadej, Khun Bhumi Jensen (21) yang maut dihantam tsunami ketika bermain jetski di Phuket. Bintang Kungfu Jet Lee terselamat ketika sedang berlibur di Maldives ketika air laut masuk ke hotelnya, Jet Li juga dengan cepat berhasil menyelamatkan putrinya yang berusia 4 tahun.

Jumlah korban yang mati dan hilang lebih dari 8000 jiwa. Walaupun tsunami menelan korban lebih banyak di Sri Lanka, namun kerugian kewangan Thailand lebih besar dari Sri Lanka. Jumlah kerugian akibat bencana ini lebih kurang USD 2 billion yang memberi kesan terhadap berkurangnya GDP Thailand sekitar 0.4% Besarnya kerugian ekonomi yang dialami ini adalah kedua terbesar setelah Indonesia yang mengalami kerugian sekitar USD 4.45 billion (ADPC,2005).

No comments: